יום שבת, 4 בינואר 2014

השיר "אני אפריקאי" של הבילויים








"אף על פי כן, אתה ממשיך
אתה נותן לחדר שיחשיך
אף על פי כן, אפרסקים
מצאת חן והרשקוביץ הסכים"

השיר "אני אפריקאי" הוא שיר שעוסק ביחס בין האמן לחברה, ובין המסר הפוליטי שלו לבין הצורך שלו להתפרנס. ה"אף על פי כן" הוא שיטה להכניס אותנו למצב הנפשי של האמן. הוא רוצה לעשות משהו אחד, אבל אף על פי כן הוא עושה משהו אחר. החדר שיחשיך הוא המדינה כמובן שהולכת ונעשית חשוכה. הרשקוביץ שהבילויים מוצאים חן בעיניו הוא כנראה הקהל האשכנזי-אליטיסטי שבעיקר אליו הגיעו הבילויים בסופו של דבר.

"אין דבר שתאמר שיכול לעצור את שטף הדם
ובכל זאת אולי לעמוד ברמזור עם תוף המרים"

החזרה על השורה הזו מציגה את הקושי הגדול של הבילויים - האמנות והמסר שלה לא מצליחים לעצור את "שטף הדם", את המלחמה והאלימות היומיומית של החיים בישראל. ולמרות זאת הבילויים לא מוותרים ומוכנים להמשיך לבדר את ההמון בצומת.

"אתה לומד להסתדר
אתה רוקד בבית הבוער
אתה אוהב כמו רוכל
אתה רוכב על מישהו שזוחל "
אז אתה מכיר בבעיה ומנסה לחיות אתה. טבל אז אתה מגלה שהמוזיקה החופשית (ריקוד ואהבה) שאמורה לומר משהו היא חלק מכניסה לסחר-מכר הרגיל, לשוק קפיטליסטי משוגע שבו אתה תמיד רוכב על מישהו.

"אף על פי כן, אתה ממשיך
אתה נותן לחדר שיחשיך
ישן יותר, קורא פחות
קונה פסנתר, שלא תשמע את הצרחות
וזה נקרא להתבגר
אתה הופך למישהו שמוכר "

אתה מתעייף בהדרגה, מאבד את האנרגיות ונאטם בהדרגה לקשיים של מי שסביבך. הפסנתר והצרחות הם כנראה הומאז' לסצנה המפורסמת מרשימת שינדלר, בה החיילים הנאצים עוצרים לרגע את גירוש היהודים על רקע ההתלהבות שלהם מפסנתר שהם נתקלים בו באחת הדירות.

"עגלות הפוכות ותמרות של עשן
כשנצא לרחוב אז יגיעו השאר
בעיניים פקוחות, כבר יודעים שלשווא
שנוכל לפחות להגיד לאחות שהפציעה משם
כי הפסקנו לפחוד כשאיבדנו תחושה
שום מבצע הנחות לא ירגיע עכשיו
בעיניים פקוחות, כבר יודעים שלשווא
להגיד לפחות כשתשאל האחות שהפציעה משם"

אפשר לקרוא את המלים הללו כקריאת ייאוש – שהמאבק כבר אבוד ונועד רק כדי להרשים ("לומר לאחות שהפציעה מתחריר/רוטשילד") אבל הצרחות בדיסק גרמו לי לקרוא אותן להיפך. הבית הזה הוא קריאת תקווה! התקווה נולדת דווקא מהייאוש הכלכלי – שום מבצע הנחות לא יגיע יותר. ואותו ייאוש מוביל את הבילויים לזיק של אמונה – כשהם ייצאו החוצה לרחוב גם ההמונים יבואו בעקבותיהם. גם בלי תקווה ובלי ציפייה להצלחה, אובדן הפחד והיכולת להפסיד עשויה לסחוף את החברה הישראלית לבקש משהו אחר.

לכן הבילויים מסיימים עם "אין דבר שתאמר שיכול לעצור את תוף המרים" – הקריאה הזו מופנית כלפי השיטה הישראלית, המשטר, המדינה והממסד שמאחוריהם. הבילויים מתחילים בייאוש ואף על פי כן מסיימים בתקווה – שום דבר לא יעצור את האמנות שלהם מלהישמע ולהשפיע.

ואתם יודעים מה? יש סיכוי שהם צודקים.

תגובה 1:

  1. HAARETZISM: Haaretz hate site, anti-Jewish racism, fabrication, half-truths, pro-terror, false Racialization:

    Since, especially, the early 2000s' unreliable Haaretz has been systematically exaggerating, often invented fake news, fabricating facts (sometimes apologizing weakly and only after the falsehood was widely disseminated) and apologetic for racist Arab attacks targeting Jews, yet slapping falsely the "racism" label exclusively on those that fear the very racist attacks. In general, using big words terminology like "racism" and "fascism" when not even related (some stated, it's intended for bait clicks). It has incited repeatedly for violence. And above all, has been spreading hatred against Jews, including vile hate cartoons. It's widely quoted by neo-Nazis. And all of the above, with a fanaticism. In its zealotry, it even rewrites history.

    Hate And A Racialization Earoneous Termimolgy Zone.

    __

    Harm.
    Hate.
    Hostility.
    Hoax.
    Humbug.
    hoodwink.
    Hatched.
    Half-truths.

    History-rewriters.

    ________

    Artificial.
    Altering.

    Aberrant.
    Abhorrence.

    Animus.
    Animosity.

    _______

    Racist.
    Racializations.
    Arouse.
    Rancor.
    Repugnance.
    Revulsion.
    Red herring.
    Rewriting.

    ______

    Erroneous, ersatz.
    Erroneous-editors.
    Eagerness.
    Exaggeration.
    Erratic.
    Enmity.
    Enmity-effortfully.
    Egging-on-Encourage-Enmity.

    ____

    Trolls.
    Trump-up.
    Text-To-Tap-In...
    Tar, Tarnishing.
    Twisted-Terminology.

    ___

    Zealots-Zone.
    Zero, Zilch.

    השבמחק